دسته‌بندی نشده

هواکش خانگی بی صدا با قدرت مکش بالا

هواکش خانگی بی صدا با قدرت مکش بالا

استفاده از هواکش خانگی در محیط های مختلف یک امر حیاتی است، زیرا هواکش های خانگی می توانند به راحتی آلودگی هوا و بوی بد آن محیط را از بین ببرند. در ادامه با ما همراه باشید تا شما را با انواع هواکش های خانگی و کارکرد هواکش خانگی، انتخاب بهترین هواکش های خانگی و بهترین آن ها آشنا کنیم. شاید برای شما سؤال پیش آید که از چه هواکشی استفاده کنم که صدای کمتر و قدرت مکش بالایی داشته باشد؟ از هواکش خانگی پلاستیکی استفاده کنم یا فلزی؟ کمی صبر کنید به شما خواهیم گفت، تا بتوانید از بهترین هواکش ها در منزل و یا اداره جات خود استفاده کنید.

هواکش خانگی چیست؟

هواکش وسیله ای است که نقش آن ایجاد هوای مطبوع در محیط می باشد و از وظیفه اصلی این دستگاه می توان به جابجایی هوا اشاره کرد. هواکش خانگی در اندازه ها و طرح های مختلفی تولید می شوند و هر کدام در محیطی متفاوت مورد استفاده قرار می گیرد. به طور کلی می توان از هواکش های خانگی در ادارات و منازل استفاده کرد. هواکش های خانگی به طور دائم جریان هوا را تغییر داده و برای حذف آلاینده ها و بوی بد مورد استفاده قرار می گیرد همچنین در محیط شما، هوای تازه مرتب در حال گردش می باشد.

تهویه هوا با هواکش های خانگی

امروزه طیف وسیعی از هواکش ها و تجهیزات تهویه منزل در طرح ها و مدل های مختلف متناسب با هر سلیقه تولید و به فروش می رسد. بنابراین بهتر است در هنگام انتخاب به تمام جوانب توجه شود. فضا و تهویه مطبوع از زمان های قدیم توجه بشر را به خود جلب کرده است. جالب اینجاست که در گذشته مردم از روش های قدیمی یا هواکش برای تهویه و جابجایی هوا استفاده می کردند.

در گذشته تهویه مطبوع بدون استفاده از هواکش های خانگی یا سیستم های تهویه مطبوع مکانیکی انجام می شد. به این ترتیب وسیله ای برای ورود و خروج هوا به محیط  فراهم می کنند و اجازه می دهند هوا به راحتی جریان یابد. اما امروزه با پیشرفت علم، صنعت و تکنولوژی سیستم های تهویه قدرتمند جایگزین روش های قدیمی شده است. تهویه در مکان ها و محیط های مختلف بسیار حائز اهمیت است، زیرا تأثیر زیادی بر سلامت محیط دارد همچنین تأثیر بسزایی بر سلامت و تنفس انسان دارد.

هواکش های خانگی چگونه کار می کنند؟

استفاده از هواکش خانگی در یک محیط می تواند باعث شود هوای سنگین ناشی از فعالیت یا رطوبت به خارج از آن محیط منتقل شود یا با هوای تازه از بیرون جایگزین شود. این سیستم ها به عنوان اجزای یک ساختمان یا محیط در نظر گرفته می شوند. برای این منظور هواکش هایی در مدل ها و مصارف مختلف ساخته و روانه بازار می شود. مانند هواکش های خانگی، هواکش های صنعتی، هواکش های عمومی و غیره.

استفاده از هواکش های خانگی در فضاهای اداری، مسکونی و تجاری ضروری است زیرا در هر محیطی حرکت و جریان هوا از اصول مهمی است که باید مورد توجه قرار گیرد. به طور کلی، هدف اصلی استفاده از هواکش خانگی، ایجاد کیفیت لازم هوای داخلی است. یعنی تهویه خانه مانند یک پاک کننده عمل می کند و از سیستم مکش یا دمنده برای حذف هوای آلوده مورد استفاده قرار می گیرد.

کدام قسمت های خانه نیاز به هواکش خانگی دارد؟

اندازه هواکش خانگی کوچکتر از هواکش صنعتی است و ساختار آن نسبتاً ساده است. اگر آشپزخانه شما در منطقه ای قرار دارد که هیچ پنجره ای وجود ندارد یا راهی برای باز کردن آنها وجود ندارد، این می تواند خطرات زیادی برای شما و خانواده شما داشته باشد. بله شما آن را حدس زدید، یک خطر خفگی. مسمومیت با گاز سالانه جان هزاران نفر را می گیرد. برخی از مردم فکر می کنند که هودهای آشپزخانه باعث حرکت هوا می شوند، اما اگر اینطور فکر می کنید کاملاً در اشتباه هستید. هود آشپزخانه فقط می تواند چربی و مقداری هوا را به بیرون هدایت کند، اما نمی تواند هوای تمیز و تازه را وارد اتاق کند. پس راه حل چیست؟ خیلی ساده با خرید یک هواکش خانگی می توانید هوای حاوی گازهای خطرناک مختلف را به خارج از خانه و هوای سالم را به داخل خانه هدایت کنید. اندازه و قدرت مکش این هواکش های خانگی به اندازه و مساحت آشپزخانه بستگی دارد.

کدام قسمت های خانه نیاز به هواکش خانگی دارد؟

هواکش خانگی بی صدا در بازار

موتورهای هواکش خانگی معمولاً در هنگام کار صدا تولید می کنند به همین دلیل هیچ هواکشی کاملاً بی صدا نیست، بلکه می توانید از هواکش های کم صدا از برندهای مختلف ایرانی و خارجی استفاده کنید. البته باید بدانید که میزان صدای تهویه به عواملی مانند محل نصب، روش نصب و دمپر بودن هواکش بستگی دارد. از طرفی برای برخی از محیط ها استفاده از هواکش های IP که ضد رطوبت و ضد پاشش هستند ضروری است. این محصولات در انواع ایرانی و خارجی، برندها و مدل های مختلف موجود می باشد.

نکات مهم در استفاده از هواکش در حمام

در واقع با توجه به رطوبت بسیار زیاد موجود در سرویس بهداشتی، استفاده از دریچه های حمام برای ایجاد خروجی برای آن و جلوگیری از ایجاد رطوبت، زنگ زدگی شیر آب و رشد قارچ از هواکش های خانگی استفاده می شود. هنگام خرید، اندازه دریچه هواکش یا اندازه پنجره را در نظر بگیرید. بهتر است پس از استحمام 20 تا 30 دقیقه هواکش را روشن کنید تا بخار ایجاد شده در قسمت حمام تخلیه شود. تهویه با قدرت مکش مناسب انتخاب کنید قدرت مکش فن باید متناسب با حجم و اندازه حمام باشد. هواکش های خانگی معمولاً در توالت ها، حمام ها، آشپزخانه ها و فضاهای اداری برای اطمینان از تهویه خوب هوای داخل ساختمان و حفظ سلامت محیط استفاده می شود. تهویه مطبوع داخلی کیفیت هوا را بهبود می بخشد و از رشد میکرو ارگانیسم ها و باکتری ها در محیط جلوگیری می کند. در دنیای مدرن امروزی، از هواکش های محوری به منظور جریان هوا و عملکرد بالا استفاده می شود.

تفاوت هواکش خانگی و صنعتی

هواکش های صنعتی از چند جهت با هواکش های خانگی تفاوت دارد. در اینجا برخی از تفاوت های اصلی بین این 2 محصول آورده شده است :

  1. قدرت و ظرفیت جریان هوا

هواکش های صنعتی به گونه ای طراحی شده اند که حجم بیشتری از هوا را تحمل کنند و در محیط های سخت تر کار کنند. آنها ظرفیت بالاتری دارند و می توانند حجم بیشتری از هوا را نسبت به هواکش های خانگی تحویل دهند. این امر برای رفع نیازهای تهویه و سرمایش فضاهای صنعتی ضروری است.

  • ابعاد و ساخت

هواکش‌های صنعتی معمولاً بزرگتر و سنگین تر از هواکش‌ های خانگی هستند. آنها از مواد قوی مانند فولاد یا آلومینیوم ساخته شده اند تا در شرایط سخت و استفاده زیاد، در محیط های صنعتی مقاومت کنند. از طرف دیگر، هواکش‌ های خانگی معمولاً کوچک، سبک ‌تر و حمل آن آسان ‌تر می باشد. در محیط‌ های مسکونی مورد استفاده قرار می گیرد.

  • هدف و کاربرد

 هواکش های صنعتی عمدتاً در کاربردهای صنعتی مانند تهویه، سرمایش و گردش هوا در انبارهای بزرگ، کارخانه ها یا ساختمان های تجاری استفاده می شوند. آنها برای برآوردن نیازهای خاص فرآیندهای صنعتی و حفظ یک محیط کاری امن و راحت طراحی شده اند. از طرف دیگر، از هواکش های خانگی برای تمیز کردن یا خنک کردن فضای باز و گردش هوا در محیط های مسکونی استفاده می شود.

  • سطح سر و صدا

هواکش‌های صنعتی نسبت به هواکش‌های خانگی صدای بیشتری تولید می‌ کنند. این تا حدی به دلیل اندازه بزرگتر و ظرفیت بالاتر آنها است. با این حال، برخی ازهواکش های صنعتی با ویژگی های کاهش نویز طراحی شده اند تا نویز کار در محیط های صنعتی را به حداقل برسانند.

  • تابع کنترل

هواکش های صنعتی معمولاً گزینه ها و ویژگی های کنترلی پیشرفته تری را نسبت به هواکش های خانگی ارائه می دهند. آنها ممکن است شامل کنترل سرعت متغیر، قابلیت های کنترل از راه دور و ادغام با سیستم های کنترل صنعتی باشند. هواکش های خانگی معمولاً دارای کنترل های ساده تر و امکانات اضافی کمتری هستند.

  • ایمنی

هواکش‌ های صنعتی ممکن است ویژگی‌ های ایمنی بیشتری برای رعایت استانداردهای ایمنی صنعتی داشته باشند. این موارد شامل توری های محافظ، سپرها، حفاظت از اضافه بار حرارتی یا انطباق با الزامات مکان یابی ضد انفجار یا خطرناک است. هواکش‌های خانگی ممکن است ویژگی‌ های ایمنی اولیه داشته باشند، اما اغلب به گونه‌ ای طراحی نشده‌اند که استانداردهای ایمنی سخت‌ گیرانه ‌ای مانند هواکش‌ های صنعتی را رعایت کنند.

تفاوت هواکش خانگی و صنعتی

شباهت های هواکش خانگی و هواکش صنعتی

  • از هر 2 نوع هواکش برای ایجاد حرکت هوا و تهویه مناسب در محیط استفاده می شود.
  • هر 2 نوع هواکش برای حفظ کیفیت هوا، کنترل دما و رطوبت مورد استفاده قرار می گیرد.

هواکش ها در چه مکان هایی مورد استفاده قرار می گیرند؟

به طور کلی، هواکش ها را می توان در هر جایی که هوا لازم است تهویه شود مورد استفاده قرار می گیرد. اما متداول ترین مکان ها برای تهویه شامل آشپزخانه، حمام، زیر زمین و باشگاه های ورزشی است که مدل های خاصی از هواکش ها بر اساس نوع استفاده انتخاب می شوند. به عنوان مثال در توالت ها از هواکش های خانگی پلاستیکی استفاده می شود زیرا فضای کمتری دارند.

هواکش فلزی بهتر است یا پلاستیکی

به طور کلی، همه هواکش های خانگی دارای یک سیستم هستند. هر 2 فلز و پلاستیک هدف خاصی را دنبال می کنند و آن حرکت دادن هوا است. برای فضاهای بزرگ که نیاز به قدرت مکش بیشتری دارند، معمولاً از هواکش های فلزی در سایزهای 50*50 و 60*60 استفاده می شود. در حالی که برای فضاهای کوچکتر از هواکش های پلاستیکی در سایزهای کوچکتر یعنی 15*15 و 20*20 مورد استفاده قرار می گیرد.

تفاوت اصلی هواکش های پلاستیکی و فلزی در تولید صدا است. هواکش های فلزی اغلب پر سر و صدا همچنین قدرتمند هستند. اگر به دنبال هواکش خانگی کم صدا هستید، از هواکش های پلاستیکی استفاده کنید.

نکات مهم در انتخاب بهترین هواکش خانگی

از آنجایی که هواکش یکی از محصولات ضروری در هر خانه است، بهتر است قبل از خرید بر روی برخی از ویژگی های آن که در زیر به آنها اشاره می شود تمرکز کنید.

  1. نوع هواکش

 در حال حاضر هواکش های خانگی در انواع مختلفی طراحی و تولید می شوند. از انواع این محصولات می توان به هواکش های فلزی یا هواکش های پلاستیکی خانگی اشاره کرد.

لازم به ذکر است که تفاوت اصلی هواکش های فلزی و هواکش های پلاستیکی در هدف آنها نهفته است. از طرفی میزان صدای تولید شده توسط این ابزارهای تهویه مطبوع نیز متفاوت است. اما عملکرد هر 2 سیستم دقیقاً یکسان است. در بیشتر موارد از هواکش های فلزی برای فضاهای بزرگتر استفاده می شود. زیرا این سیستم ها قدرت مکش بالاتری دارند اما از طرفی سطح صدای بالاتری نیز دارند.

در عین حال هواکش های پلاستیکی بیشتر برای استفاده در فضاهای کوچک مناسب هستند و صدای کمتری تولید می کنند. بنابراین می توانید با توجه به فضا و اندازه محیط خود، توجه به نوع هواکش نوع مناسب این محصول را انتخاب و خریداری کنید.

  • حجم هوای خروجی هواکش خانگی

 حجم هوای خروجی هواکش خانگی متفاوت است اگر قدرت هواکش کم باشد، تهویه هوای محیط زمان بیشتری می برد و مصرف برق نیز افزایش می یابد. بنابراین، برای صرفه جویی در مصرف انرژی، بهتر است از هواکش های خانگی استفاده کنید که استانداردتر بوده و رده های مصرف انرژی کمتری دارند.

  • اندازه و ابعاد هواکش

برای خرید هواکش خانگی مناسب در منزل باید ابعاد این محصولات را در نظر گرفت. نکته ای که باید به خاطر داشته باشید این است که اندازه هواکش مورد نیاز شما نباید خیلی کوچک یا خیلی بزرگ باشد تا بتواند وظیفه تهویه هوای محیط را به خوبی انجام دهد.

  • سطح صدای هواکش

 قبل از خرید هواکش خانگی مناسب، باید به میزان صدای تولیدی این سیستم ها توجه کرد. میزان صدای یک هواکش به موتور آن بستگی دارد. از طرفی محل و نحوه نصب این سیستم ها نیز در میزان صدای تولیدی تأثیر دارد.

  • گارانتی و خدمات پس از فروش

 یکی از مهم ترین موارد قبل از خرید انواع هواکش برای مصارف خانگی، توجه به گارانتی این محصولات و خدمات پس از فروش آن است. بنابراین سعی کنید سیستمی با گارانتی معتبر انتخاب و خریداری کنید. این عامل شما را قادر می سازد، در صورت بروز هرگونه خرابی از خدمات پشتیبانی سیستم مورد نیاز بهره مند شوید.

انواع هواکش خانگی براساس نوع آن

هواکش های خانگی از نوع هواکش های اکسیال می باشند و دارای 3 نوع هواکش خانگی پروانه ای، هواکش خانگی پره محوری و هواکش خانگی لوله ای می باشد.

  1. هواکش خانگی پروانه ای

هواکش خانگی پروانه ای جزء ساده ترین هواکش خانگی است. دارای 3 الی 6 پره بوده که به موتور هواکش خانگی متصل می شود. پره های آن معمولاً از جنس فلزی یا پلاستیکی است.

  • هواکش لوله ای خانگی

ساختار آن مشابه هواکش خانگی پروانه ای است. با این تفاوت که پروانه و موتور هواکش داخل یک محفظه استوانه ای قرار دارد.

  • هواکش پره محوری

 هواکش پره محوری ساختاری شبیه به هواکش لوله ای دارد، ولی دارای پره های بیشتری است. جنس هواکش های خانگی دارای 2 نوع فلزی و پلاستیکی می باشد. ساختار و اجزای هر 2 نسبت به یک دیگر یکسان است. تفاوت آن ها در کاربری و میزان تولید صدای هواکش می باشد. هواکش خانگی فلزی بیشتر در مکان هایی با متراژ بالا مورد استفاده قرار می گیرد، زیرا قدرت مکش بیشتری نسبت به هواکش پلاستیکی دارد و می تواند حجم بیشتری از هوا را به جریان آورد. در نتیجه هوا سریع تهویه می شود ولی تولید صدای آن از هواکش های پلاستیکی بیستر است.

بهترین برند هواکش خانگی

بهترین برند هواکش خانگی در بازار که به تولید و عرضه هواکش خانگی اقدام کرده اند، می توان به بهترین برند هواکش خانگی دمنده اشاره کرد.

محبوبیت این برند در بازار داخلی، تولید هواکش هایی با صدای کم است که یکی از مهم ترین معضل های استفاده از هواکش ها را بر طرف کرده است.

انواع هواکش خانگی دمنده

 هواکش ها انواع مختلفی دارند اما بر اساس عملکردشان به 2 دسته تقسیم می شوند.

  1. محوری
  2. سانتریفیوژ

در یک هواکش خانگی محوری جریان هوا موازی با محور پره های هواکش است. در هواکش سانتریفیوژ جریان هوای مکش و تخلیه با زاویه 90 درجه است. هواکش های محوری حجم هوای بالا و فشار استاتیکی پایین تولید می کنند، در حالی که هواکش های سانتریفیوژ حجم هوای کمتری را تولید و فشار استاتیکی بالایی را تولید می کنند.

 هواکش های محوری برای تهویه و انتقال هوا در محیط هایی مانند تونل ها و محیط های صنعتی استفاده می شوند. از هواکش های سانتریفیوژ برای ایجاد فشار و تهویه مطبوع در ساختمان های مسکونی و اداری نیز استفاده می شود.

جنس هواکش خانگی دمنده

پروانه های هواکش محوری و گریز از مرکز بر اساس زاویه، تعداد و درجه انحناء در انواع مختلفی تولید می شوند. نوع پروانه یکی دیگر از عوامل مهم در انتخاب آنهاست. تیغه های فن می تواند از پلاستیک، فولاد ضد زنگ (استیل)، آلومینیوم، آلیاژ آهن و … ساخته شده و دارای رنگ های الکترو استاتیک باشد.

موتور فن و هواکش

موتورهای القایی معمولاً در فن ها و هواکش ها استفاده می شوند. برای کارکرد در دماهای بالا مانند کوره ها، هواکش علاوه بر مقاومت بدنه باید دارای موتور مقاوم در برابر حرارت نیز باشد. کلاس عایق موتور مورد استفاده در اکثر دمنده ها کلاس B است. در برخی از مدل های این هواکش ها مانند دمنده های دایکاست صنعتی برای استفاده در محیط های سخت، عایق موتور کلاس F بوده و تا 155 درجه سانتی گراد را تحمل می کند.

انواع هواکش خانگی

هواکش دارای 2 نوع اصلی دمنده و مکنده می باشد. این دستگاه ها مکانیسم پیچیده دارند و به شکل های متفاوت هوا را به گردش در می آورند.

 تفاوت هواکش مکنده و دمنده

  1. هواکش خانگی دمنده

تفاوت هواکش مکنده و دمنده در این است، که دمنده کار آن انتقال هوا از یک نقطه به مکان دیگر است و بیشتر در محیط هایی که امکان آلودگی هوا وجود دارد مورد استفاده قرار می گیرد. این دستگاه  کار خنک کنندگی هم انجام می دهد، به همین خاطر در صنایع مختلف مورد استفاده قرار می گیرد. هواکش خانگی دمنده نیز جریان هوای بیشتری نسبت به سایر انواع هواکش ها ایجاد می کند.

مدل دمنده گاز را در یک فشار متوسط منتقل کرده و جریان را درون سیال هوا بوجود می آورد. تیغه های فعال در هواکش خانگی دمنده از جنس های مختلفی است و این موتور است که نحوه گردش را تنظیم می کند. دمنده ها به 2 نوع سانتریفیوژ و جایگزین قطبی تقسیم بندی می شود. ورودی، خروجی فن و پوشش بیرونی بخش های مهم یک دمنده است.

  • هواکش خانگی مکنده

هواکش خانگی مکنده دارای قدرت بیشتری نسبت به دمنده می باشد، که به آن ها نیز هواکش مکنده می گویند. هواکش خانگی مکنده حجم گاز را در یک فشار کم جابه جا می کند. این نوع هواکش ها توانایی بالایی دارند و انرژی کمتری را تولید می کنند. اجزای مهم مکنده ها تیغه های هدایت گر الکتریسیته و موتور است که عملکرد اصلی دستگاه را شکل می دهد.

طریقه نصب و راه اندازی هواکش های خانگی

معمولاً هواکش های خانگی در پشت پنجره ها نصب می شوند بنابراین برای جلوگیری از اشتباه، به دستورالعمل های داخل جعبه دقت کنید. هواکش ها معمولا 3 سیم دارند. سیم نول با حرف لاتین N، سیم فاز با حرف P و سیم ارت با حرف G نشان داده می شود.

توجه داشته باشید که دمنده محکم پیچ شده است، که این امر از لرزش و صدای زیاد جلوگیری می کند. دور و اطراف هواکش نباید خالی باشد. فضای خالی اطراف هواکش باعث از بین رفتن مکش و کارایی هواکش می شود. اگر اطراف آن خالی است، حتماً آن را با پارچه پُر کنید. در نهایت باید سیم ها را به هواکش متصل کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *